GRUPA 0: Mięso da ci zdrowie i siłę

Jesteś pewna siebie, wytrzymała, kochasz ryzyko. Nic dziwnego. W twoich żyłach płynie krew pierwotnych myśliwych. Grupa 0 rozwinęła się jako pierwsza ok. 40 tysięcy lat p.n.e. wśród łowieckiego ludu Cro-Magnon. Łowcy mamutów i niedźwiedzi żywili się głównie mięsem. Ich układ pokarmowy przystosował się idealnie do jego trawienia, zwiększając znacznie poziom kwasów żołądkowych. W jadłospisie myśliwych mało było za to pożywienia pochodzenia roślinnego. Ty, tak samo jak twoi przodkowie, świetnie trawisz mięso i ryby. Natomiast produkty zbożowe zakłócają twoją przemianę materii. Również przetwory mleczne powinnaś ograniczyć do minimum.

Co możesz jeść, a czego powinnaś unikać

WSKAZANE:

Mięso i drób: chuda wołowina, baranina, cielęcina, dziczyzna, wątróbka Ryby i owoce morza: dorsz, halibut, łosoś, makrela, śledź, szczupak

Nabiał: nie ma produktów wskazanych

Tłuszcze: oliwa z oliwek, olej z siemienia lnianego

Orzechy i pestki: pestki dyni, orzechy włoskie

Produkty zbożowe: nie ma produktów wskazanych

Warzywa: brokuły, cebula czerwona i żółta, chrzan, czosnek, czerwona papryka, kalarepa, pietruszka, por, szpinak, rzepa

Owoce: figi suszone i świeże, śliwki (również suszone)

Napoje: sok ananasowy oraz z ciemnej wiśni, kompot z suszonych śliwek

OBOJĘTNE:

Mięso i drób: indyk, kaczka, kurczak

Ryby i owoce morza: karp, tuńczyk, krewetki, małże, ślimaki

Nabiał: ser kozi, tofu, mozzarella, feta, masło, mleko sojowe

Tłuszcze: olej rzepakowy

Orzechy i pestki: migdały, orzechy laskowe, pestki słonecznika

Produkty zbożowe: pieczywo chrupkie typu Wasa, chleb żytni, wafle ryżowe, chleb bezglutenowy, kasza jęczmienna i gryczana, brązowy i dziki ryż

Warzywa: buraki, kapusta pekińska, marchew, ogórki, oliwki zielone, seler, papryka zielona i żółta, bób, fasola, groch

Owoce: ananasy, arbuzy, banany, borówki, brzoskwinie, grejpfruty, jabłka, gruszki, kiwi, maliny, porzeczki, winogrona

Napoje: sok grejpfrutowy, marchwiowy, pomidorowy, winogronowy, piwo, wino czerwone i białe, zielona herbata

NIEWSKAZANE:

Mięso i drób: gęś, wieprzowina

Ryby i owoce morza: śledź marynowany, łosoś wędzony, kawior

Nabiał: chude mleko, lody, jaja, jogurt, kefir, maślanka, ser żółty, biały, brie, parmezan

Tłuszcze: olej kukurydziany

Orzechy i pestki: mak, orzechy pistacjowe i brazylijskie

Produkty zbożowe: pieczywo pszenne, wieloziarniste, pumpernikiel, owsianka, otręby pszenne, płatki kukurydziane i wielozbożowe, makarony

Warzywa: bakłażan, biała i czerwona kapusta, kukurydza, ziemniaki, brukselka, czarne oliwki, kalafior, pieczarki

Owoce: jeżyny, mandarynki, pomarańcze, truskawki

Napoje: sok pomarańczowy, coca-cola, kawa, alkohole destylowane

JADŁOSPIS NA 1 DZIEŃ

Śniadanie: 2 kromki żytniego chleba chrupkiego typu Wasa z masłem i niskosłodzonym dżemem, 3-4 śliwki, herbata zielona

Lunch: plaster pieczeni wołowej (ok. 200 g), surówka ze świeżego szpinaku i cebuli dymki doprawiona pół łyżeczki oliwy z oliwek, jabłko lub plaster świeżego ananasa, woda mineralna niegazowana

Podwieczorek: tarta marchewka z selerem, 2 wafle ryżowe z odrobiną miodu, woda lub herbata ziołowa

Kolacja: pieczona ryba, sałatka z gotowanych brokułów z oliwą i czosnkiem, zielona herbata

Sport dla ciebie

Jako potomek "myśliwych" potrzebujesz dużo ruchu na świeżym powietrzu i intensywnych ćwiczeń fizycznych. Gdy jesteś ich pozbawiona, łatwo ulegasz depresji i przygnębieniu. Regularny wysiłek fizyczny pozwala ci też utrzymywać prawidłową wagę.

Najlepsze dyscypliny: aerobik, jogging, sztuki walki, jazda na łyżworolkach, taniec, trening siłowy

GRUPA A: Postaw na wegetarianizm

Twoi przodkowie z grupą krwi A pojawili się w Azji Środkowej lub na Bliskim Wschodzie prawdopodobnie między 27 a 17 tysiącami lat temu. Były to osiadłe rolnicze społeczności, nastawione na uprawę ziemi, a nie na zdobywanie pożywienia w drodze polowania. Zmiana diety spowodowała, że ich układ trawienny nauczył się lepiej tolerować i wchłanianiać ziarna zbóż oraz warzywa i owoce. Tę cechę odziedziczyli wszyscy posiadacze grupy krwi A. Dlatego najlepiej służy ci dieta bogata w białko roślinne, a uboga w nasycone kwasy tłuszczowe. Możesz jeść przetwory zbożowe, warzywa i owoce. Natomiast mięso odkłada się w organizmie w postaci tłuszczu. Słabo też trawisz nabiał.

Co możesz jeść, a czego powinnaś unikać

WSKAZANE:

Mięso i drób: nie ma produktów wskazanych

Ryby i owoce morza: dorsz, karp, łosoś, makrela, ślimaki

Nabiał: mleko sojowe, ser tofu

Tłuszcze: oliwa z oliwek, olej z siemienia lnianego

Orzechy i nasiona: masło orzechowe, orzeszki ziemne, pestki dyni

Produkty zbożowe: pieczywo ryżowe, makaron razowy, kasza gryczana

Warzywa: botwinka, brokuły, cebula czerwona, chrzan, czosnek, kalarepa, pietruszka, por, szpinak, fasola biała, soja

Owoce: ananasy, morele, cytryny, śliwki, grejpfruty, wiśnie

Napoje: sok ananasowy, grejpfrutowy, morelowy, czerwone wino, herbata zielona, kawa

OBOJĘTNE:

Mięso i drób: indyk, kurczak

Ryby i owoce morza: szczupak

Nabiał: jogurt, kefir, mleko kozie, ser feta, mozzarella

Tłuszcze: olej rzepakowy

Orzechy i nasiona: mak, migdały, pestki słonecznika, orzechy laskowe i włoskie

Produkty zbożowe: obwarzanki, pieczywo chrupkie typu Wasa, chleb żytni, mąka kukurydziana, owsianka, płatki kukurydziane, otręby owsiane, ryż dmuchany

Warzywa: awokado, brukselka, cukinia, kalafior, kapusta pekińska, ogórki, kukurydza, oliwki zielone, szparagi, wszystkie warzywa dyniowate, seler, bób, fasolka biała, fasolka szparagowa, groszek zielony

Owoce: arbuzy, brzoskwinie, gruszki, jabłka, maliny, truskawki, winogrona

Napoje: sok jabłkowy, winogronowy, z kapusty, białe wino

NIEWSKAZANE:

Mięso i drób: baranina, cielęcina, dziczyzna, kaczka, podroby, wieprzowina, wołowina

Ryby i owoce morza: halibut, węgorz, śledź, sola, flądra, kawior, kraby, krewetki, małże

Nabiał: mleko, lody, masło, maślanka, ser biały i żółty, jaja

Tłuszcze: olej kukurydziany

Orzechy i nasiona: orzechy pistacjowe, nerkowce, brazylijskie

Produkty zbożowe: otręby pszenne, płatki wielozbożowe, pumpernikiel, bułki pszenne, chleb wieloziarnisty

Warzywa: bakłażany, kapusta czerwona i biała, oliwki czarne, pomidory, papryka, ziemniaki

Owoce: banany, mandarynki, pomarańcze

Napoje: sok pomarańczowy, pomidorowy, coca-cola, wódka, piwo, herbata

JADŁOSPIS NA 1 DZIEŃ

Śniadanie: woda z sokiem cytrynowym (po przebudzeniu), owsianka z mlekiem sojowym lub płatki kukurydziane z mlekiem sojowym i borówkami amerykańskimi, sok grejpfrutowy, kawa lub herbata ziołowa sałatka grecka z sałaty, cebuli, ogórka i sera feta, jabłko, wafel ryżowy, herbata ziołowa

Podwieczorek: 2 wafle ryżowe z masłem z orzeszków ziemnych, 3-4 śliwki, zielona herbata lub woda

Kolacja: duszona cukinia, kuleczki z mięsa indyka i tofu, sałatka z fasolki szparagowej, niskotłuszczowy jogurt, kawa lub herbatka ziołowa, kieliszek czerwonego wina

Sport dla ciebie

Już twoi prapraprzodkowie nauczyli się podporządkowywać swoje potrzeby interesom społeczności. Stąd masz wrodzoną skłonność do skrywania emocji, co owocuje narastającym stresem. Rozładują go relaksujące i modelujące sylwetkę formy ruchu.

Najlepsze dyscypliny: tai chi, joga, golf, szybki marsz, pływanie, taniec, aerobik, stretching

GRUPA B: Nabiał dobrze ci służy

Nie potrafisz nigdzie zagrzać długo miejsca, lubisz nowe wyzwania i dalekie podróże. To daje znać o sobie krew twoich przodków - koczowników. Grupa krwi B rozwinęła się prawdopodobnie między 12 tys. a 17 tys. lat temu w rejonie Himalajów. Pojawiła się wśród plemion kaukaskich i mongolskich. Gen grupy krwi B znacznie się umocnił, kiedy Mongołowie rozprzestrzenili się po Azji. Na północy stworzyli społeczność zależną od udomowionych zwierząt, więc ich dieta oparta była na mięsie i produktach mlecznych. Dieta dla grupy krwi B powinna być zrównoważona i urozmaicona. Jako jedyna ze wszystkich grup krwi możesz jeść nabiał niemal bez ograniczeń.

Co możesz jeść, a czego powinnaś unikać

WSKAZANE:

Mięso i drób: baranina, dziczyzna

Ryby i owoce morza: dorsz, halibut, makrela, sardynka, szczupak

Nabiał: chude mleko, jogurt, ser feta, mozzarella, kozi, kefir, jaja

Tłuszcze: oliwa z oliwek

Orzechy i nasiona: nie ma produktów wskazanych

Produkty zbożowe: otręby owsiane i ryżowe, ryż dmuchany, owsianka, pieczywo typu Wasa, pieczywo ryżowe

Warzywa: bakłażany, brokuły, brukselka, buraki, kapusta biała i czerwona, kalafiory, marchew, papryka, pietruszka, fasolka kidney

Owoce: ananasy, banany, papaja, śliwki, winogrona, żurawina

Napoje: sok ananasowy, winogronowy, żurawinowy, z kapusty, zielona herbata

OBOJĘTNE:

Mięso i drób: cielęcina, indyk, wołowina, wątróbka

Ryby i owoce morza: karp, łosoś, sum, śledź

Nabiał: pełne mleko, masło, maślanka, mleko sojowe, ser biały, żółty, śmietankowy, brie, parmezan

Tłuszcze: olej z siemienia lnianego

Orzechy i nasiona: migdały, orzechy włoskie

Produkty zbożowe: ryż, pumpernikiel, chleb z mąki sojowej

Warzywa: chrzan, cukinia, czosnek, kapusta pekińska, kalarepa, pieczarki, por, koper, ogórki, szpinak, szparagi, seler, bób, fasola czerwona i zielona, szparagowa, groszek zielony

Owoce: arbuzy, brzoskwinie, cytryny, gruszki, grejpfruty, jabłka, kiwi, maliny, mandarynki, pomarańcze, truskawki, wiśnie

Napoje: sok grejpfrutowy, jabłkowy, pomarańczowy, wino, piwo, czarna herbata, kawa

NIEWSKAZANE:

Mięso i wędliny: gęś, kaczka, kurczak, wieprzowina

Ryby i owoce morza: węgorz, krewetki, kraby, małże, ostrygi

Nabiał: lody, sery z błękitną pleśnią, ser amerykański

Tłuszcze: olej słonecznikowy, kukurydziany

Orzechy i nasiona: mak, nasiona sezamu, orzeszki ziemne, orzechy pistacjowe, laskowe, pestki dyni i słonecznika

Produkty zbożowe: kasza gryczana, jęczmienna, płatki kukurydziane, płatki wielozbożowe, pieczywo pszenne, wieloziarniste, żytnie, dziki ryż

Warzywa: dynia, kukurydza, pomidory, rzodkiewki, oliwki, ciecierzyca, soczewica

Owoce: kokos, rabarbar

Napoje: sok pomidorowy, coca-cola, napoje gazowane, wódka

JADŁOSPIS NA 1 DZIEŃ

Śniadanie: 2 kromki pieczywa chrupkiego żytniego typu Wasa, chudy naturalny jogurt, gotowane jajko, herbata zielona

Lunch: sałatka z kalafiora, pieczonego indyka i orzechów włoskich z sosem jogurtowym, herbata ziołowa

Podwieczorek: jogurt owocowy, chudy serek wiejski z plasterkami banana, herbata ziołowa

Kolacja: gotowana ryba, warzywa gotowane na parze, sałatka owocowa, herbata ziołowa lub kawa (czerwone lub białe wino, jeśli masz ochotę)

Sport dla ciebie

W twoich genach zapisana jest potrzeba ruchu, odziedziczona w genach po przodkach nomadach. Dbaj więc o dostateczną porcję aktywności fizycznej. Dzięki niej nie będziesz miała problemów z utrzymaniem idealnej wagi oraz dobrego samopoczucia.

Najlepsze dyscypliny: aerobik, tenis, jazda na rowerze, pływanie, marsz, jogging, wędrówki piesze

GRUPA AB: Jedz wszystko z umiarem

Twoja grupa krwi jest bardzo rzadka. Wytworzyła się dopiero ok. tysiąca lat temu. Ma ją tylko 5 proc. ludzi na świecie! Wywodzi się z przemieszania grupy A z grupą B. Po przodkach z grupy B dziedziczysz zdolność trawienia różnorodnych produktów. Z kolei po grupie A nie masz wystarczającej ilości kwasu trawiennego, by przyswajać mięso. Podobnie jak grupa B możesz jeść nabiał, z kolei jak grupa A - tolerujesz zboża. Jednak powinnaś wykluczyć z diety produkty niewskazane dla obu grup.

Co możesz jeść, a czego powinnaś unikać

WSKAZANE:

Mięso i drób: baranina, indyk

Ryby i owoce morza: dorsz, makrela, sardynka, morszczuk

Nabiał: jogurt, kefir, ser kozi, feta, mozzarella, wiejski, jaja

Tłuszcze: oliwa z oliwek Orzechy i nasiona: orzeszki ziemne, orzechy włoskie

Produkty zbożowe: owsianka, chleb żytni, wafle ryżowe, ryż, pieczywo chrupkie typu Wasa, makarony z mąki ryżowej, żytniej i owsianej

Warzywa: bakłażany, brokuły, buraki, czosnek, kalafior, ogórek, pietruszka, seler, fasola czerwona, soczewica

Owoce: agrest, ananasy, cytryny, figi, śliwki, grejp-fruty, winogrona, wiśnie

Napoje: sok marchwiowy, winogronowy, żurawinowy, kawa, zielona herbata

OBOJĘTNE:

Mięso i drób: wątróbka

Ryby i owoce morza: karp, sum, łosoś, śledź świeży, kawior

Nabiał: chude mleko, ser biały, żółty, śmietankowy

Tłuszcze: oleje z orzeszków ziemnych, rzepakowy, z siemienia lnianego

Orzechy i nasiona: migdały, orzechy brazylijskie, pistacjowe

Produkty zbożowe: kasza jęczmienna, kuskus, otręby pszenne, płatki wielozbożowe, bagietka pszenna, chleb bezglutenowy, chleb wieloziarnisty, pumpernikiel, graham

Warzywa: brukselka, cebula, chrzan, cukinia, marchew, pieczarki, pomidory, szpinak, bób, szparagi, fasolka biała, fasolka szparagowa, groszek zielony

Owoce: arbuzy, borówki, brzoskwinie, gruszki, jabłka, maliny, nektarynki, morele, truskawki

Napoje: sok jabłkowy, anana-sowy, grejpfrutowy, warzywne, wino, piwo

NIEWSKAZANE:

Mięso i drób: cielęcina, dziczyzna, gęś, kurczak, wieprzowina, wołowina

Ryby i owoce morza: halibut, łosoś, śledź, krewetki, małże

Nabiał: lody, masło, maślanka, sery pleśniowe, parmezan, pełne mleko

Tłuszcze: olej kukurydziany, sezamowy, słonecznikowy

Orzechy i nasiona: mak, nasiona sezamu, orzechy laskowe, pestki dyni i słonecznika

Produkty zbożowe: kasza gryczana, płatki kukurydziane

Warzywa: papryka, oliwki czarne, kukurydza, fasola czarna i kidney

Owoce: banany, pomarańcze

Napoje: sok pomarańczowy, herbata czarna, wódka, napoje gazowane

JADŁOSPIS NA 1 DZIEŃ

Śniadanie: woda z cytryną (zaraz po obudzeniu), 200 ml soku grejpfrutowego, kromka chleba żytniego, jajko w koszulce, ser jogurtowo-ziołowy, kawa

Lunch: 200 g szynki z piersi indyka, 2 kromki chleba żytniego, herbata ziołowa

Podwieczorek: koktajl z jogurtu i soku wiśniowego

Kolacja: gotowany łosoś z koperkiem i cytryną, sałatka ze szpinaku, szparagi, kawa bezkofeinowa (ewentualnie czerwone wino)

Sport dla ciebie

Najlepsze sposoby poprawienia kondycji fizycznej to, w twoim wypadku, ruch na świeżym powietrzu oraz ćwiczenia, którym towarzyszy muzyka. Doskonałe zdrowie i samopoczucie zapewni ci również sport wymagający częstego kontaktu z wodą.

Najlepsze dyscypliny: jazda na rowerze, szybki marsz, pływanie, taniec, aerobik, aikido, kajakarstwo