Soczewica to jedno z najlepszych źródeł białka w kuchni wegetariańskiej i wegańskiej. To warzywo strączkowe, bez względu na rodzaj, zawiera mnóstwo aminokwasów, witamin i zdrowych pierwiastków. Jej zastosowanie w kuchni jest bardzo szerokie.

Właściwości soczewicy

Soczewica to nie tylko doskonałe źródło białka, ale także innych składników. Zawiera mnóstwo potasu i kwasu foliowego, więc polecana jest szczególnie osobom z chorobami serca i przyszłym mamom. Pomaga także zwalczać wolne rodniki! Aby białko z soczewicy łatwo się przyswajało, warto łączyć ją z produktami zbożowymi. Soczewica zawiera także sporo węglowodanów, więc stanowi pożywną bazę posiłku. To dzięki tym właściwościom zyskała taką popularność w kuchni wegetariańskiej i wegańskiej.

Zastosowanie soczewicy

Jest mnóstwo sposobów na wykorzystanie soczewicy w codziennym menu. W kuchni wegetariańskiej i wegańskiej królują przede wszystkim pasztety, pasty kanapkowe i dania jednogarnkowe. Soczewica to także świetny zamiennik mięsa np. w sosie bolońskim. Doskonale sprawdza się również jako składnik aromatycznego curry czy indyjskiego dahlu.

Rodzaje soczewicy

Jest kilka rodzajów soczewicy, które różnią się od siebie strukturą, smakiem i kolorem. W Polsce najpopularniejsze są czerwona i zielona – można je dostać już w każdym supermarkecie i dyskoncie.

  • Brązowa soczewica – to nieoczyszczona z łupinek czerwona soczewica. Gotuje się ją najdłużej, ok. godzinę. Zachowuje ziarnistą strukturę, ma charakterystyczny i intensywny smak.
  • Czerwona soczewica – to ten sam gatunek warzywa, co brązowa soczewica. Jest oczyszczona. Gotuje się ją najkrócej, ponieważ jest dość miękka. Podczas gotowania rozpada się, więc najlepiej sprawdzi się w gulaszach oraz zupach.
  • Czarna soczewica (beluga) – to kawior wśród soczewic. Gotuje się ją ok. 40 minut. Zachowuje swoją strukturę i kolor. Ma specyficzny, maślano-orzechowy smak. Zawiera mnóstwo błonnika i antyoksydantów.
  • Zielona soczewica – Ma ostry smak i podczas gotowania zachowuje strukturę. Świetnie nadaje się do pasztetów. Gotujemy ją przez ok. 45 minut.
  • Żółta soczewica – najdrobniejsza i delikatna. Podobnie jak czerwoną, żółtą soczewicę gotujemy dość krótko. Nie zachowuje struktury, dlatego najlepiej sprawdzi się w kremach i sosach.