Mleko ryżowe to doskonała alternatywa mleka odzwierzęcego nie tylko dla wegan. Mleko ryżowe także przeznaczone jest dla osób z nietolerancją laktozy. Ten napój roślinny zawiera mnóstwo witamin, a przy tym jest prosty w przygotowaniu. Zamiast kupować gotowe produkty ze zbędnymi dodatkami, warto spróbować przygotować mleko ryżowe samodzielnie w domu.

Mleko ryżowe — właściwości

Mleko ryżowe to dobry napój dla osób zmagających się z problemami gastrycznymi. Mleko ryżowe domowe zawiera mnóstwo dobroczynnych składników, w tym błonnik, magnez, wapń oraz witaminy E i B6. Jeśli przyrządzimy takie mleko z brązowego ryżu, będzie miało jeszcze więcej witamin i minerałów. Błonnik zawarty w tym napoju sprawia, że przez długi czas utrzymujemy uczucie sytości. Mleko ryżowe zawiera węglowodany złożone, przez co daje nam energię, która będzie się stopniowo uwalniać przez kilka godzin. Zatem mleko ryżowe będzie także świetnym rozwiązaniem dla osób będących na diecie odchudzającej. Witaminy natomiast mają właściwości przeciwutleniające – dodają nam witalności i spowalniają procesy starzenia. Dzięki swoim różnorodnym właściwościom mleko ryżowe jest niezastąpione w kuchni roślinnej. To między innymi dzięki obecności dużej ilości ryżu w diecie, Azjaci pozostają przez długi czas w świetnej formie!

Zobacz także:   3 rozwiązania, które sprawią, że kuchnia będzie bardziej eko

Jak zrobić napój ryżowy?

Gotowe mleka roślinne, które dostępne są w sklepach, zawierają mnóstwo cukru, chemicznych dodatków, substancji zagęszczających oraz konserwantów. Warto więc sięgać po takie mleko ryżowe tylko w ostateczności. Jeśli mamy możliwość, przygotowujmy je w domu. Mleko ryżowe domowe to produkt, co do którego będziemy mieli pewność. Taki nasz domowy napój ryżowy jest całkowicie naturalny i zdrowy. Przepis na mleko ryżowe jest bardzo prosty i nie zajmuje wiele czasu. Mleko ryżowe to przepis, który w wersji podstawowej potrzebuje trzech składników. Wystarczy zaopatrzyć się w 1 szklankę ryżu (brązowego, ewentualnie białego), 1 l wody i szczyptę soli. Dodatkowo mleko ryżowe można doprawić 1 łyżka brązowego cukru, wanilią lub cynamonem.

Na początek ryż moczymy przez noc w przegotowanej lub źródlanej wodzie. Następnie miksujemy całość blenderem i przecedzamy przez podwójnie lub potrójnie złożoną gazę. Gotowe mleko ryżowe należy przechowywać szczelnie zamknięte w lodówce. Idealnie nada się do tego szklana butelka.

Jeżeli nie do końca odpowiada wam smak mleka ryżowego, to z powodzeniem można robić mleko kokosowo-ryżowe, mleko migdałowo-ryżowe lub mleko orzechowo-ryżowe. Aby podrasować smak napoju, można sięgnąć nawet po egzotyczną wodę różaną. Mleko ryżowe będzie miało atrakcyjny, kwiatowy zapach. Innymi sposobami przygotowania mleka ryżowego jest użycie wyciskarki elektrycznej.

Zobacz także:  Mleko roślinne - rodzaje i przepisy 

Mleko ryżowe – do czego stosować?

Ten rodzaj napoju roślinnego doskonale nadaje się jako element wegańskich zup mlecznych i różnorodnych śniadań. Mleko ryżowe stanowi także delikatny i smaczny dodatek do owocowo-warzywnych koktajli. Na przykład szklankę jagód, malin, banana lub truskawki należy umieścić w blenderze kielichowym. Następnie dodać mleko ryżowe i dosłodzić do smaku miodem. Całość zmiksować i przelać do wysokich szklanek. Mleko ryżowe nie jest ono zbyt tłuste, dlatego dobrze sprawdzi się jako baza do takich napojów. Ponadto mleko ryżowe doskonale połączy ciasto naleśnikowe lub ciasto na gofry. Ponadto mleko ryżowe stworzy doskonałą piankę na cappuccino.

Zobacz także:  Najciekawsze zamienniki mięsa w waszej kuchni. Oto 3 roślinne nowości

Czy napój ryżowy można gotować?

Mleko ryżowe zachowuje się jak inne napoje roślinne. Swoją strukturą przypomina mleko krowie. Jednak mleko ryżowe ma specyficzny smak. Z racji na dużą zawartość skrobi, może wydawać się odrobinę ziemiste. Napój ryżowy można gotować, gdyż można go używać jako bazę do zup i do sosów. Świetnie zachowuje się także jako składnik ciast. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby mleko ryżowe było stosowane tak jak inne zamienniki mleka. To znaczy, że mleko ryżowe można podgrzewać i gotować.

A dla osób chcących eksperymentować z kolejnymi wersjami napojów roślinnych, to polecamy mleko owsiane, mleko migdałowe, lub popularne mleko sojowe.