Migdały to produkt, którego nie może zabraknąć w kuchni weganina. Superzdrowe, bogate w zdrowe tłuszcze i witaminy, mogą zastąpić nam wiele produktów nabiałowych. Świetnie sprawdzają się zarówno jako składnik dań słodkich, jak i wytrawnych.

 

Właściwości migdałów

Migdały są bogate m.in. w witaminę B2, E, błonnik oraz potas. To także doskonałe źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych. Dzięki tym składnikom migdały zapobiegają chorobom serca, a także wzmacniają nasz organizm. Polecane są szczególnie wegetarianom i osobom dbającym o linię. Migdały obniżają także poziom złego cholesterolu we krwi i działają antynowotworowo. Te zdrowe migdały służą także diabetykom, ponieważ posiadają niski indeks glikemiczny.

 

Migdały jako zamiennik nabiału

Dzięki dużej zawartości białka i pierwiastków odżywczych, migdały doskonale zastępują nabiał. Można z nich przygotować mleko, twarożek, ale także bezglutenową mąkę. Migdały idealnie nadają się również jako zamiennik sera białego w wegańskich ciastach. Przygotowanie zamienników nabiału z migdałów jest bardzo proste. Wystarczy do tego blender, woda i trochę przypraw. O tym, jak przygotować twarożek z migdałów przeczytacie tutaj. A jak zrobić mleko migdałowe? To równie proste! Potrzebne będą:

  • 1 szklanka migdałów
  • 1 litr przegotowanej wody
  • gaza do odsączenia
  • opcjonalnie: ulubione przyprawy, np. wanilia, cynamon, cukier

Migdały zalewamy wrzątkiem i odstawiamy na 10 minut. Następnie płuczemy je w zimnej wodzie i obieramy ze skórki. Obrane zalewamy wodą tak, aby przykrywała wszystkie orzechy, i zostawiamy na noc. Następnie odcedzamy migdały i umieszczamy w blenderze. Dodajemy do nich 1 l wody przegotowanej i wybrane przyprawy. Blendujemy wszystko na gładką masę. Następnie odcedzamy nasze mleko przez podwójnie lub potrójnie złożoną gazę i dokładnie odciskamy resztki migdałów. Otrzymane mleko przechowujemy w szczelnie zamkniętej butelce w lodówce. Pozostałą masę migdałową możemy wykorzystać jako pastę do kanapek.

Zobacz także: Masło migdałowe — właściwości i przepisy

 

Migdały przydatne w kuchni

Te zdrowe orzechy są przydatne zarówno w daniach słodkich, jak i wytrawnych. Podprażone, w skórce, mają orzechowy i intensywny aromat doskonale kontrastujący z kwaśnymi smakami. Migdały świetnie łączą się także z zielonymi warzywami. Obrane ze skórki, natomiast, stają się bardziej delikatne i słodkie. Mogą stać się bazą do wegańskich serników, ciast bez pieczenia, a także chrupiącym dodatkiem do zdrowych deserów.