Kasza jaglana jest w kuchennej szafce niemal w każdym polskim domu. Często brakuje jednak pomysłów na jej kreatywne przyrządzenie. A szkoda, bo kasza jaglana ma mnóstwo cennych dla naszego zdrowia wartości odżywczych.

Prawdziwy superfood

Kasza jaglana powstaje z prosa. Jest bogata w krzem i żelazo, a tym samym dobrze wpływa na stawy i kości. Jest też dobrym źródłem lecytyny, która poprawia działanie naszego systemu nerwowego. Zawiera dużo witamin z grupy B. Kasza jaglana jest bezglutenowa, ale posiada za to wysoki indeks glikemiczny, co oznacza, że powoduje wzrost poziomu cukru we krwi. Ponadto kasza jaglana jest niskokaloryczna, więc nie musimy się jej obawiać, kiedy dbamy o linię. 

Nie przepadacie za kaszą jaglaną? Spróbujcie płatków jaglanych. Możecie przyrządzić je tak samo jak owsiane - więcej naszych pomysłów znajdziecie w artykule: Płatki jaglane – nie tylko na śniadanie

Jak gotować kaszę jaglaną?

Są dania, takie jak sernik, w których sposób ugotowania kaszy nie wpłynie znacząco na finalny efekt - w końcu i tak zwykle będziemy musieli zmiksować ziarenka na gładką masę. Jeśli jednak przygotowujecie kaszę z owocami lub zamierzacie dodać ją do dania bez wcześniejszego mielenia, warto ugotować ją na sypko.

Jak ją zrobić? Przede wszystkim zrezygnujcie z kupowania kaszy w plastikowych woreczkach. Przed gotowaniem wypłuczcie ją dokładnie w zimnej wodzie. Szklankę kaszy zalej dwoma szklankami wody. Gotuj cały czas mieszając, a gdy woda wyparuje zestaw z palnika. Garnek przykryj pokrywką i odstaw na 20 minut - kasza będzie idealna sypka i bez gorzkiego posmaku.

Jak zrobić jaglankę?

Jaglanka to kolejny sposób na zupę mleczną. Jaglanką możne z powodzeniem zastąpić owsiankę. Kasza jaglana odpowiednio ugotowana nie będzie miała gorzkiego smaku. Jaglanka może być podawana z sezonowymi owocami np.: z truskawkami, malinami lub borówkami. Jesienią i zimą można jaglankę podawać z karmelizowanymi jabłkami albo z podprażonymi bakaliami. Warto wiedzieć, że jaglanka może być szybko zamieniona w budyń jaglany. Wystarczy go zblendować na gładką masę. W sklepach coraz częściej można spotkać odpowiednio skomponowane mieszanki do jaglanek, które przyspieszają zrobienie zdrowego śniadania.

Kasza jaglana na słodko to propozycja dla alergików i zmagających się z częstymi bólami brzucha. To także przepis na lekkostrawny podwieczorek dla najmłodszych dzieci. Wypróbujcie nasze przepisy na kaszę jaglaną